Szkoła ponadgimnazjalna - jak to wygląda?

By Paulina Szlagowska - 8/10/2017


 Po ukończeniu gimnazjum, każdy z nas może wybrać swoją dalszą drogę edukacji: może iść do liceum, technikum, szkoły zawodowej lub nie iść nigdzie (czego nie polecam). Ja, osobiście, wybrałam naukę w liceum ogólnokształcącym. Ukończyłam pierwszy rok nauczania i już mniej więcej rozumiem, jak jest wszystko oceniane oraz czego wymaga nauczyciel. Moja szkoła nie jest najlepszą w Trójmieście, ba, wszyscy wręcz mi się dziwią, że wybrałam "tak słabą szkołę". Niestety (a może i stety), rzeczywistość jest inna.
Wiem, że wśród czytelników są osoby, które dopiero zaczynają swoją przygodę z nauką w szkole ponadgimnazjalnej, dlatego postanowiłam napisać tę notkę, żeby w jakimś stopniu przygotować was na to, co będzie się działo za trzy tygodnie.
uznajmy, że to jest normalne zdjęcie, dobrze? XD
Poziom
Przede wszystkim, w liceum jest o wiele wyższy poziom, niż w gimnazjum. Jest o wiele więcej nauki, o wiele więcej obowiązków. Tutaj przydaje się umiejętność organizacji swojego czasu, ponieważ jednego dnia możesz mieć naprawdę multum zadań do wykonania.

Wygląd
W szkole licealnej już nie zwracają uwagi na to, jak wyglądasz. Masz fioletowe włosy, pomalowane paznokcie, kolczyk w nosie - w porządku, byle tylko z umiarem.

Notatki
Licz się z tym, że na części przedmiotów będziesz musiał/a wykonywać notatki samodzielnie, słuchając całogodzinnego wykładu nauczyciela. Czasami będziesz potrzebować do tego również internetu. Ponadto, to od ciebie zależy, jak wyglądają twoje notatki. Możesz pisać na gładkich kartkach, powyrywanych z zeszytów, bylebyś tylko notował (mimo wszystko polecam prowadzić zeszyt).
Matura
Już od pierwszego dnia w szkole możesz słyszeć to słowo. Nauczyciele starają się nas jak najlepiej pod tym kątem przygotować na różne sposoby, najczęściej przynoszą nam zadania z ubiegłych egzaminów maturalnych i zapoznają nas z ich treścią.

Mniej czasu wolnego
Niestety, wraz z większą liczbą obowiązków, zmniejsza się ilość czasu "dla siebie". Coraz częściej będzie wypełniać go nauka.

Pasja
Mimo małej ilości czasu wolnego, nie zapominaj o pasji. W szkole ponadgimnazjalnej pasja jest bardzo ceniona, są różne koła, do których można dołączyć, można brać udział w różnorodnych konkursach. Czasami pasja może również ci się przydać, gdy są jakieś apele, występy. Zawsze można się zgłosić do recytacji wiersza, śpiewania piosenki, czy wykonywania zdjęć!

Zmienia się stosunek do twojej osoby
W liceum jesteś już traktowany jako osoba, która dba sama o siebie. Nikt nie będzie za tobą chodził i przypominał o różnych terminach, sam musisz zadbać o swój interes. Nauczyciele będą wymagać od ciebie słowności - jeśli umówisz się na konkretny termin zaliczenia klasówki, będą wymagać i spodziewać się twojej obecności, dlatego jeśli wiesz, że ten termin ci nie pasuje, powiadom o tym nauczyciela. W ten sposób spojrzy na ciebie inaczej niż w sytuacji jakbyś wystawił go do wiatru.

Oceny
Musisz liczyć się także z tym, że tutaj jest zupełnie inny system oceniania. Za wykonanie zadania na tablicy już coraz rzadziej będziesz dostawać plusy, na szóstkę czy piątkę trzeba będzie się nieźle natrudzić. Tu już nie stawiają ocen "za nic", jeśli miałeś w gimnazjum piątki czy szóstki, nie zdziw się, że zaczniesz dostawać tróje czy czwórki. To jest zupełnie normalne. Aczkolwiek, oceny ocenami, ale tak naprawdę liczy się to, co masz w głowie.

Nie bój się pytać
Obowiązkiem nauczyciela jest wytłumaczenie uczniom wiadomości, rozwiania ich wątpliwości. Więc nie stresuj się, jeśli nie potrafiłeś obliczyć jakiegoś przykładu (ale tylko pod warunkiem, że naprawdę próbowałeś), podejdź do nauczyciela i poproś, aby go wytłumaczył. Jeśli dalej nie rozumiesz, możesz skorzystać z zajęć dodatkowych lub pomyśleć o korepetycjach.

Znajomości
Liceum - nowa dla ciebie szkoła, masz czystą kartę, zna cię niewiele osób... To dobra okazja, żeby poznać wiele nowych osób, nawiązać znajomości, znaleźć nowych przyjaciół.

Jedna główna zasada
Nigdy, ale to nigdy, się nie poddawaj. Na początku przeżyjesz szok, będzie ci ciężko, ale z czasem się przyzwyczaisz do nowej sytuacji. Nie taki diabeł straszny!

Mam nadzieję, że ten post przybliżył wam trochę, jak wygląda życie licealisty. Pamiętajcie, że szkoła szkole nierówna i to, że u mnie panują pewne zasady nie oznacza, że w waszej przyszłej szkole musi tak być. Życzę wam powodzenia! Trzymajcie się.

  • Share:

You Might Also Like

6 komentarze

  1. Zgadzam się, że szkoła ponadgimnazjalna to zdecydowanie inny świat. Osobiście wybrałam technikum i jest w nim o wiele więcej pracy niż w normalnej szkole ogólnokształcącej - poza przedmiotami maturalnymi są jeszcze te zawodowe, co daje dodatkową ilość godzin. Więcej pracy równa się, niestety, mniej czasu wolnego.
    Pozdrawiam,
    Alexandra Drążek

    http://aldrazek.blogspot.com/2017/08/the-first-of-many-aldrazek-home.html

    OdpowiedzUsuń
  2. oj kochana...ile ja bym dala żeby wrocic do liceum :) Liceum to pikus z zyciem z ktorym trzeba nam sie zmierzyc po studiach :) ciesz sie tym co teraz masz!


    http://angelaendzel.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  3. Szkoła ponadgimnazjalna jest bardziej wyluzowana, nowe znajomości, nowe środowisko...można być prawdziwym sobą :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Szkoła podstawowa jest często "okrutna: a w szkole ponadgimnazjalnej możesz pokazać prawdziwą siebie :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Aż sobie przypomniałam jak rok temu byłam wręcz przerażona nową szkołą. Szkoda, że nie natrafiłam na twój tekst wcześniej, bo bardzo podnosi na duchu. Ja osobiście poszłam do technikum, czego nie żałuję. W gimnazjum nie miałam czasu dla siebie a od kiedy poszłam do nowej szkoły, to wszystko się zmieniło. A czasu mam wystarczająco na naukę i swoje zajęcia.
    Ostatnio założyłam nowego bloga. Nie zmuszam Cię jednak abyś tam zajrzała. Tylko zostawię linka. Jakby co, przepraszam za reklamę!
    Czytając twój wpis przywróciły mi się śmieszne wspomnienia związane z 1 klasą technikum.:)
    pozdrawiam Cię serdecznie. Zostanę na dłużej. Wydajesz się być sympatyczną osobą dlatego czekam z niecierpliwością na inne wpisy! :)
    https://kacik-allie.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń

Każdy jeden komentarz=wielka motywacja. Dziękuję bardzo!

-Weryfikacja obrazkowa wyłączona.